1001 Albums You Must Hear Before You Die

Enligt mig så finns där få känslor som slår känslan man får när man hittar den där LÅTEN eller den där SKIVAN. Ni vet den som man hör för allra första gången och den nästan bokstavligen sliter dig i stycken över hur massiv och fantastisk den är. Du förstår inte hur du kunde undgått detta mästerverk tills nu. Du kanske har läst om musiken i någon musikblaska eller på något musikforum och tänkt att det här ska jag nog kanske kolla in. Eller när du hör någon speciell låt ute i vardagen och allt vad tid och rum heter, helt plötsligt bara fryser till is.
Det finns mycket musik där ute i världen som man inte upptäckt än, som rent utsagt kan förändra ens liv eller ändra sättet du lyssnar på musik hädanefter osv.
Detta har inträffat för mig x antal gånger i mitt liv. Kan faktiskt t.o.m. sträcka mig så långt och säga att många av de absolut viktigaste besluten jag gjort i mitt liv, har jag gjort tack vare att jag hört en specifik låt eller en specifik platta.
Och jag vet om att detta är en sak som kan, och troligtvis kommer att ske igen. Detta är hur viktigt och vilken otrolig betydelse musik har för mig. Så därför finns det få saker som jag hellre sysslar med än att upptäcka ny (ny för mig, vill säga) musik.

Kort och koncist. Jag älskar att upptäcka ny musik, så ni kan fatta min upphetsning när jag fick nys om boken 1001 Albums You Must Hear Before You Die. Upphetsningen kan jämföras med att snacka med Gud eller något sånt. Men istället för att kånka runt på ett fett jäkla stenblock ner för ett berg, så behövde jag bara gå ett par hundra meter ner till bokaffären för att fixa mina egna budord. Och jäkla vilka budord.
Givetvis så har jag långt ifrån hört samtliga plattor i boken. Inte ens i närheten. Men av det jag hört så kan jag inte annat än att säga att jag älskar det jag hör. Visst alla plattor jag hört är inte klockrena och med vissa skivor så höjs ögonbrynen mer än en gång av förundran över att dessa ens är med på listan. Men dom där riktiga guldkornen överväger det mesta.

Så vad är egentligen syftet med denna blogg? Först och främst: Jag vill skriva av mig.
Kan gissa att min bättre hälft snart kommer börja svinga med WOKpannan här hemma om jag fortsätter med mitt ständiga tjatande om *lyssna på den här, lyssna på den här och sen den här och sen även denna*.
Så för att bespara min älskade en hel del huvudvärk, så väljer jag att skriva av mig istället.

Givetvis så kommer jag inte bara välja mina personliga favoriter, även om en hel del såna skivor kommer att förekomma. Utan detta är ett ypperligt tillfälle för mig att upptäcka nya saker som jag kanske annars inte hade fått för mig att lyssna in.

När det kommer till vilka skivor jag kommer lyssna på, så kommer detta att ske helt random. Jag kommer inte gå efter någon kronologisk ordning, utan kommer köra på de plattor som jag känner för.
Det kan även hända att jag petar in en platta som inte finns med i boken, finns ju även annan musik som kan lyssna på.

Jag vet om redan nu att mina betyg kommer kanske inte att hållas med av er som läser detta. Och visst kan det hända att jag slaktar klassiker. Men detta, mina vänner får ni helt och hållit acceptera.

Med allt detta sagt så hoppas jag att detta alltid kan glädja någon. Om inte annat så kommer det verkligen att göra mig nöjd och glad.

//P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0