#3 Stephen Stills - Stephen Stills (1970)


  1. "Love the One You're With" – 3:04
  2. "Do for the Others" – 2:52
  3. "Church (Part of Someone) – 4:05
  4. "Old Times Good Times" – 3:39
  5. "Go Back Home" – 5:54
  6. "Sit Yourself Down" – 3:05
  7. "To a Flame" – 3:08
  8. "Black Queen" – 5:26
  9. "Cherokee" – 3:23
  10. "We Are Not Helpless" – 4:20

Precis som med de skivorna jag recenserat innan, så hade jag inte alls mycket koll på vare sig: Crosby, Stills & Nash (and Young) eller Stephen Stills soloskivor.
Jag har lyssnat lite på första CSN skivan och den gillar jag skarpt. Men det jag kommer att tänka på när jag lyssnar på CSN, är att givetvis kompletterar dessa herrar varandra ofantligt bra. Men om jag var tvungen att välja en favorit så blir det Hands Down Stephen Stills. Jag föredrar hans röst och hans låtskrivarkunskaper över resten av herrarna. Kan nog faktiskt säga att jag föredrar Stills över Neil Young, och det säger en del över hur bra jag tycker han är.

Så trots att jag vet att det finns skivor både ifrån David Crosby och CSN med i 1001 album boken, så kändes det rätt att börja med denna eminenta skiva.
För eminent är den verkligen.
Det första jag dock blev slagen av är att, även om det finns en del likheter med CSN på denna skiva, så är det ändå något helt annorlunda som bjuds på. Det jag allra först kommer att tänka på är den otroliga Gospel och R&B känslan som finns med. Vissa av låtarna kan nästan klassas som renodlade Gospeldänger.
Och nog fan behöver han inte skämmas för sig själv, för detta är fantastiskt bra gospelmusik.
Här finns även en bluesigare underton än vad jag har hört ifrån CSN.
Givetvis så finns den sköna Folk och Singer/Songwriter känslan kvar, men det är bara den att Stills har lyckats peta in en hel uppsjö med andra genrer i kompotten och det känns inte stretigt en sekund, utan bara väldigt komplett.

Att välja ut låtar som jag föredrar på en platta som jag nästan tycker är fulländad är inte lätt. Men med kniven mot strupen så blir det den otroligt medryckande Love The One You're With, med sitt otroliga sväng och sin grymma feel good känsla.
Den väldigt gospeldoftande Church, med sin väldigt vackra kör. Vet inte varför men jag har alltid fått mycket Bobby Womack vibbar av den här låten. I så väl musiken, som i Stills röst.
Även om alla låtar är värda att nämnas, så vill jag dock även slå ett slag för den rockigare Hendrix-liknande Old Times, Good Times. Och se på fan, visst är det Jimi själv som lirar gitarr på låten. Även låten Go Back Home som Eric Clapton lirar på är en favorit.

Vill man ha en skiva som blandar friskt i genrerna och dessutom gör det väldigt bra, men som fortfarande har kvar det som gör att Crosby, Stills & Nash är så bra, då är detta en platta att lyssna in sig på. 

8,5/10

Spotify: Stephen Stills – Stephen Stills


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0